Elena Maria Vidal hívta fel a figyelmem egy érdekes írásra a Daily Telegraphban. Köszönet érte. Röviden: a Mouvement pour la France nevű jobboldali mozgalom, amely Vendée önkormányzatát is uralja, azt szeretné elérni, hogy genocídiumnak ismerjék el az ottani népirtást, mivel a parasztokat a katolikus vallásuk miatt gyilkolták le. Mivel mostanában néhányszor előkerült Vendée, itt az alkalom egy kis ismételt ismeretterjesztésre.
„1794 elején, a Nagy Terror csúcsán, francia katonák masíroztak be az óceánparti Vendée-ba, ahol a parasztok felkeltek a párizsi forradalmi kormányzat ellen. A Louis-Marie Turreau vezette tizenkét »pokoli hadoszlop« azt a parancsot kapta, hogy öljenek meg mindenkit és mindent, amit csak látnak. Emberek ezreit — köztük nőket és gyermekeket — mészároltak le hidegvérrel, és falvakat és tanyákat égettek fel. Nantes városában a vendée-i hadifoglyok őrizetével megbízott s tömeges kivégzés hátborzongatóan hatékony formáját alkalmazta. Az ún. »noyades« — tömeges vízbefullasztás — során meztelen embereket, nőket és gyermekeket kötöztek össze egy különlegesen megépített csónakban, amit aztán kilöktek a Loire közepére és elsüllyesztettek.” Nagyjából 5 ezret fojtottak a Loire-ba és 3 ezer katolikust fojtottak vízbe Pont-au-Baux-nél. A vízbefojtás neve „köztársasági esküvő” volt, mivel összekötözték a foglyokat. De nevezték „hazafias keresztelőnek” és „vertikális deportálásnak a nemzeti fürdőbe” is.
Secher 118,000-re, Davies 250,000-re teszi az áldozatok számát.
Secher 118,000-re, Davies 250,000-re teszi az áldozatok számát.
A történet a Katolikus Egyház üldözésével kezdődött, a vendée-i parasztok pedig a papjaik mellé álltak. A baj azzal kezdődött, hogy 600 paraszt kaszával-kapával megakadályozta a „Nemzeti Gárdát”, hogy egy zárdából kilakoltassa az apácákat. A felkelés Vendée mellett kiterjedt Anjou-ra, Bretagne-ra és Poitou-ra is. A Szent Szív Hadsereg 1793-ban győzött nyílt ütközetben. De végül leverték őket, és ez volt az egyetlen helyszín, ahol parasztokat öltek a forradalmárok a katolikus hitükért, és az egész megyét ki akarták írtani. Az Avrilléi Mártírokat — akiknek fele nő volt — II. János Pál avatta boldoggá.
Egy Gannet (ejtsd: gané) nevű rendőr feljegyezte, hogy látta, amint nőket és gyermekeket dobtak a kemencébe és sikolyaik „Turreau katonáinak oly nagy élvezetet nyújtottak”, hogy „folytatni akarták a mulatságot” még akkor is, amikor kifogytak a katolikus áldozatokból. Így „igaz hazafiak” (a forradalmi kormányzathoz hű vendée-iek, akiket szintén lemészároltak) 23 feleségét dobták a tűzre. Máskor az ablakon dobták ki a nőket a szuronyokra, terhes nőket a szőlőprés alatt nyomtak szét, újszülötteket dobáltak bajonettről bajonettre. Angers-ban 32 áldozat bőrét kicserzették, hogy lovaglónadrágot készítsenek belőlük a tiszteknek, Meudon-ban a női és férfi cserzett bőröket a finomságuk alapján hasonlították össze.
Amikor mindez véget ért, akkor Francois Joseph Westermann francia tábornok (akinek nevét Turreau-val együtt a Diadalív is megörökíti, khm, khm...) a Közüdv Bizottsághoz küldött levelében a következőket írta: „Vendée nem létezik többé. A Szabadság szablyái által pusztult el, gyermekeivel és asszonyaival együtt. Eltemettem Savenay mocsaraiban és erdeiben. Az Önök parancsai értelmében gyermekeit a lovaink patái tiporták el. Asszonyait lemészároltam, így többé nem adnak életet banditáknak. Egy foglyot sem ejtettem. Kiirtottam mindet. Az utak hullákkal vannak teleszórva. Savenay-nál állandóan érkeznek a banditák, meg akarják adni magukat, mi meg lelőjük őket. A könyörület nem forradalmárhoz méltó érzelem.”
Mától bevezetjük az „ad Vendée“ érvelést: aki a katolikus hitre valamilyen sértőt mond, az utat nyít egy, a Vendée-belihez hasonló mészárlás megismétléséhez.
Amikor mindez véget ért, akkor Francois Joseph Westermann francia tábornok (akinek nevét Turreau-val együtt a Diadalív is megörökíti, khm, khm...) a Közüdv Bizottsághoz küldött levelében a következőket írta: „Vendée nem létezik többé. A Szabadság szablyái által pusztult el, gyermekeivel és asszonyaival együtt. Eltemettem Savenay mocsaraiban és erdeiben. Az Önök parancsai értelmében gyermekeit a lovaink patái tiporták el. Asszonyait lemészároltam, így többé nem adnak életet banditáknak. Egy foglyot sem ejtettem. Kiirtottam mindet. Az utak hullákkal vannak teleszórva. Savenay-nál állandóan érkeznek a banditák, meg akarják adni magukat, mi meg lelőjük őket. A könyörület nem forradalmárhoz méltó érzelem.”
Mától bevezetjük az „ad Vendée“ érvelést: aki a katolikus hitre valamilyen sértőt mond, az utat nyít egy, a Vendée-belihez hasonló mészárlás megismétléséhez.
Twtn to Tölgy,
VálaszTörlésNagyon szomorú dolog ez (én is tervezek valamit majd róla. Kellene egy Forradalom Szekció a posztoknak!)
Egy megjegyzés.
Az Ad Vendée érveléshez be kell venni egy Történeti Protestáns Klauzulát is.
Pl. valami effélét: azok, akik a hit egységében állnak azokkal a protestánsokkal, akik mint protestánsok álltak fegyveres konfliktusban MÉG VENDÉE ELŐTT a katolikusokkal mint katolikusokkal, és protestáns hitük alapján mondanak véleményt a katolikus álláspontról, [nos] az nem vezet Vendée-hez.
Kedves Tölgy!
VálaszTörlésValamikor a nyolcvanas évek végén olvastam Jasienica könyvét, az Elmélkedés a polgárháborúról-t. Vendée példájából próbálja benne levonni az általános történelmi tanulságokat.
Azidőtájt még erős volt bennem- bennünk a bizalom, hogy megtörténik a "történelembe való visszatérérés", hogy a diktatúra irrealitásából (ahol a napi élet csak mint egy abszurd színdarab kényszerű játékosaként volt túlélhető) belépünk/visszalépünk a történelem realitásába, ahol tények vannak, s ahol a múlt és a jelen újból megismerhető és elbeszélhető. Jasienica és Vendée e "visszatérésigényt" erősítette bennem és, mint minden becsületes mű, kulcsokat is adott.
Innét nézve már kicsit más a helyzet: ami annak idején lehetőségnek tűnt, ma már szükségszerűségnek látszik. Ma nekünk magyaroknak, de könnyen lehet, hogy Európa egészének, erről a szükségszerűségről szól Vendée. (Szerintem.):-)
ü
bbjnick
bbjnick.blog.hu
Kedves Tölgy!
VálaszTörlésUtólagos engedelmeddel e bejegyzésedet kipakoltam ajánlóba a magyarido.blog.hu-ra.
ü
bbjnick
Ezt nem értem, hogy van az, hogy a blog.hu egyik részén van anonim komment, máshol meg nincs????
VálaszTörlésAjánlom a poszthoz kapcsolódó cikkemet, a honlap szerkesztője valamiért elfelejtette linkelni, pedig ez is a Vendée-ről szól:
VálaszTörléshttp://monarchista.blogspot.com/2008_10_01_archive.html#8237255477628782684
Békés Márton
Köszönjük az ajánlásokat!
VálaszTörlésA címet kiegészítettem monarchista barátaink kedvéért. (A teakraták elsősorban teakraták.)
Továbbá két hasonló témájú, szellemű blogbejegyzést is belinkelte.
Kedves tewton,
VálaszTörlésgondolkodtam a feladványa megoldásán.
Szerintem vezesse be az "as Wycliff" érvelést: aki a protestánsokra sértőt mond, az hasonló agressziót sugall, mint aminek W. lett az áldozata.
Ez milyen?
PHJ,
VálaszTörléseszembe jutott, miért hagytam ki a királyt első nekifutásra.
Ugyanis az apropos az volt, hogy ez az MPF nevű párt kezdeményezi a Vendée-ben történtek hivatalos genocídiummá nyilvánítását, annak pedig ma az a feltétele, hogy valakiket etnikai vagy vallási hovatartozásuk miatt gyilkoltak le.
A történtnek persze része a királyhűség is.
Ezt az ad Vendée-érvet használni fogom. Zseniális.
VálaszTörlésTölgy, azért túl optimisták ne legyünk: olyan hatásos biztos nem lesz, mint a mai balnál a holokauszt meg az antiszemitizmus:((( De paprikázni lehet vele nózi alá:))
Az a Brittany Bretagne lesz a művelt ember ajakán. Tessék francúzul is értekezni!
VálaszTörlésOb
Nekem is feltűnt már az.
VálaszTörlésKöszönjük, már javítottuk. Nyugodjanak meg, az Új Év kevés újat hozhat.
VálaszTörlés[elszontyolodik]
VálaszTörlés