Szeretem a nagy vitorláshajókat. A hajózásban kétségkívül van valami erőteljesen konzervatív vonás, legalábbis Európában vagy Ázsiában. Bár a kereskedelem elarcátlanodása is szorosan összefügg a hajózással, még a régi kereskedelmi hajózásban is volt többlet a pláza-ethoszhoz képest. Harc az elemekkel, bátorság, teherbírás, kockázatvállalás, a ma általánosnál nagyobb volumenű élet. S ha betölti képzeletünket egy vitorláshajó fenséges képzete, már nincsenek messze tőlünk a felfedezők kalandos útjai.
Nem a gyarmatosítás, nem az anyagi haszonszerzés, hanem az önmagáért való kaland vonz minket. Az a fajta hódítás, amely a tájakban, a tengerekben örömöt lel, amely a hajózók saját szabadságának tükörképe.
A hajó egy kis társadalom is. A hajón – bár mindenki utas – nincs, nem lehet demokrácia. A matróz nem lehet kapitány, mindenkinek pontosan kell értenie a feladatát. A kormányos óriási felelősséggel rendelkezik.
És ha elértünk gondolatban a felfedezés, a messzi vidékek vágyáig, már csak az a kérdés, hogy milyen mélységig vagyunk felfedezők. Voltak, akik megelégedtek a puszta földrajzi és egyéb természeti viszonyok leírásával. Voltak olyanok, mint Szent Brendan vagy az argonauták, akik útjuk során nem csak a külvilágban, hanem a mélységekben hajóztak.
Ez a bejegyzés egyúttal tisztelettétel Tim Severin-nek [A Tory Film Festival weboldala sajnos időközben megszűnt – a szerk.], a Jason és a Brendan kapitányának.
Nem a gyarmatosítás, nem az anyagi haszonszerzés, hanem az önmagáért való kaland vonz minket. Az a fajta hódítás, amely a tájakban, a tengerekben örömöt lel, amely a hajózók saját szabadságának tükörképe.
A hajó egy kis társadalom is. A hajón – bár mindenki utas – nincs, nem lehet demokrácia. A matróz nem lehet kapitány, mindenkinek pontosan kell értenie a feladatát. A kormányos óriási felelősséggel rendelkezik.
És ha elértünk gondolatban a felfedezés, a messzi vidékek vágyáig, már csak az a kérdés, hogy milyen mélységig vagyunk felfedezők. Voltak, akik megelégedtek a puszta földrajzi és egyéb természeti viszonyok leírásával. Voltak olyanok, mint Szent Brendan vagy az argonauták, akik útjuk során nem csak a külvilágban, hanem a mélységekben hajóztak.
Ez a bejegyzés egyúttal tisztelettétel Tim Severin-nek [A Tory Film Festival weboldala sajnos időközben megszűnt – a szerk.], a Jason és a Brendan kapitányának.
Loxon,
VálaszTörlésmaga mindig belepiszkál a levesembe.
De most megdícsérem. Végre tudott írni valam értelmeset, azaz konzervatívat.
A hajó szimbólum nagyon el van találva: a kaland, a görögök, az állam, és az egyéniség, ítéletalkotás és csapatszellem egymásba fonódása.
"A hajózásban kétségkívül van valami erőteljesen konzervatív vonás, legalábbis Európában vagy Ázsiában."
VálaszTörlésVagy liberalis.
Lasd Kolumbusz.
Veszelyes dolog mindennapi tevekenysegekre, mint fozes, irodalmi izles, hajozas ideologiai cimkeket aggatni.
Meg egyszer a demokraciarol.
VálaszTörlésSikeres kollaborativ projekteknel mindig megfigyelheto egy magcsoport letrejotte es innentol kezdve a donteshozatal nyilt es atlathato ugyan, de nem demokratikus. Egy elit jon letre automatikusan.
The lesson of Ubuntu – which is still far from a proven success – is that effective governance of creative communities is like a lattice work. Decision making is very open: anyone can see what is decided and how, anyone can make suggestions about what should be done. But the way decisions are made is rarely democratic. Ubuntu the product may be open source; the community that sustains it is far from open ended. These are not like the utopian communes of the 1960s: which is why they might be more successful than cooperatives of the past.
Ez azonban egy kreativ tevekenyseg. Van egy cel, ahova el akarnak jutni. Ha cel rosszul lett kijelolve, akkor a kozosseg elbukik es a projekt szetesik. Egy orszagnal ezt nem lehet megengedni. Ott a cel sokkal egyszerubb: mindenkinek meg kell elnie ma, felkeszulnie a jovore es atadni a helyet a jovo generacionak. Ez nem egy hajo, ami alkalmasint eltunhet az oceanon, ha a Nagy Vezeto (vagy az elit) teved.
Kedves Bertalan!
VálaszTörlésMaga, úgy érzem, félreértette a posztot. Rosszul esik.
A poszt nem arról szól, hogy "hajót használni mint olyan jó és konzervatív".
Egy hajón kooperáció szükséges, ez biztos (de még mekkora kooperáció – totális!), de a kooperáció =/= egalitarizmus, pláne nem uniformizmus. A tengerhez érteni kell, nem lehet homályos elvekre hivatkozni, mint a biztonságosnak tűnő partokon. Navigare necesse est
Ez minden amit írtam.
*
Kommentárjához:
Én az egészleges és igazi értelemben vett társadalmat úgy látom, hogy abban érvényesülnie kell a "magcsoport projektizmusának" és a "szárazföldi elveknek" is. Ezzel lényegében eljutunk az indiai társadalomfelfogásig: a uarnadharma fogalomköréig.
Hah!
VálaszTörlésPeter Gilmore (magyar hangja Kristóf Tibor), Jessica Benton (magyar hangja Káldi Nóra) és persze Howald Lang (magyar hangja Simon György).
Gyermek vagyok megint!
Szidónia
VálaszTörlés:>
emm, Loxon, régen azért eléggé érzésből hajóztak. Már az is teljesítmény volt, ha az időt pontosan meg tudták határozni - lévén ezen alapult a komplett tájékozódás - annak idején talán György király írt ki "pályázatot" egy rendes kronométer megalkotására.
VálaszTörlésAnnyiban viszont egyetértek az interpretációjával, hogy ha a vízben valaki valamit eltolt, akkor nem volt apelláta, mismásolás meg relativizálás. Helyette ott volt a hosszú és küzdelmes fulladásos halál.
Ettől függetlenül maximális tiszteletem a hajósoké mindörökre, különösen azoké a népeké, akik egyáltalán bármivel ki mernek hajózni egy óceánra. Ez még mindig konstans életveszély.
Tölgy,
VálaszTörlésköszönöm. Jólesett.
Kedves Szilva, köszönöm, hogy szóltál, én is gondolkodtam rajta, hogy jobb lenne-e két t-vel, de végülis azért hagytam így, mert az 5 már önmagában tartalmaz egy té-t, szóval az üt[öt]t-ben így is megvan a két "t".
VálaszTörlésÜdvözlettel,
a hálás blogtulaj ;->
Már írtam is, hogy tévedtem, de elszállt a kommentem:) Persze, hogy neked van igazad, figyelmetlen voltam:)
VálaszTörlésEz azért, lássuk be, egy olyan kérdés volt, amelynek előbb-utóbb fel kellett merülnie.
VálaszTörlésMellesleg, az első posztokkor még olyan is előfordult, hogy a cím "kozervatív" tea-kör volt, n nélkül.
Jó, ha okkal szólnak, az rendben is van. De ha bambaságból...az izé:)
VálaszTörlésJessica Benton (magyar hangja Káldi Nóra)
VálaszTörlésóh Szidónia,
bearanyazta a napomat!
megyek és felteszek egy teát a régi napok emlékére
TWTN
Hát akkor ez most izé volt. Kis szégyenlős. Szerintem mulatságos problémafelvetés, és tök indokolt.
VálaszTörlésWoody Allen-nél van az egyik filmben egy olyan eset, hogy a bankrabló rosszul írja le a fenyegető szövegét, és emiatt elbukik az egész akció. A pénztároslány beleköt, hogy mi az a "cicó" meg a "slukker". (Helyesen így lett volna: "Csak semmi cécó, nálam van a stukker"). Mire megpróbálják tisztázni a helyesírási hibákat, megérkezik a rendőrség, és a bankrabló [akit Woody alakít] mehet kukutyinba zabot hegyezni.
Persze onnan meg megszökik egy szappanból készített pisztollyal, csak az a probléma, hogy elered az eső...
Szóval nem mindegy.
Köszönöm, hogy ilyen elnéző vagy:) De nem bánok semmit sem (kis Piaf), mert megtudtad legalább, hogy figyelme(tlen)s olvasód vagyok. Jó éjt, kedves Loxon.
VálaszTörlésBonne nuit, chère Prune!
VálaszTörlésLoxon,
VálaszTörlésteázóban lehet csajozni?
KGB,
VálaszTörléslehet, hogy most meg fog Mr. Guta ütni, de Oakeshottra hivatkozom :P
Az állam hajója sehová sem tart, az a lényeg, hogy ne boruljon föl, és menetközben kell mindig átépítenünk, dereglyéből óceánjáróvá, ami sikerült a rómaiaknak vagy a britteknek.
Bár sehová sem megy a hajónk, azért a legénységet foglalkoztatnunk kell, mert ha unatkozik lázadozik, és ha kiesik a gyakorlatból, akkor a viharokban használhatatlan, és felborulunk. Ezért valami uticélt megadunk a számukra, de tudjuk, oda soha nem érkezünk. Nincs kikötőnk, ahová kiléphetnénk a hajónkból, esetleg egy másik hajóra átmehetünk.
Namost...
VálaszTörlésjól veszem én azt ki, h te - kedves író - itt egy "királyban" gondolkozol? Egy keménykezű vezérben, aki a státusánál fogva alkalmas arra, h népszerűtlen dolgokat is végigvigyen, ha a "legénység" nem is akarja? Jól értem, vagy csak belemagyarázom? Vágyol egy polotikailag potens, és tekintélyelvű vezetőre? Mert én nem. Én megelégszem azzal is, ha HITELES a góré, és KÖZBIZALOM övezi, nem kell, h a tekintélye miatt fogadjam el, amit mondd, szeretném, ha meggyőzne. Tképpen mi az eszmei mondókád?
(Bocs, de lehet,h kiderül a kommentekből, de nincs időm átrágni magam rajtuk...)
Üdv.
malacka,
VálaszTörlésa király nem vezér.
És a kormányos semmit nem vihet végbe a legénység engedelmessége nélkül. A jó király eléri, hogy engedelmesek neki, és nem a nyalóka osztogatása miatt.
Tölgy, kösz hogy válaszoltál.
VálaszTörlésDe, kedves Malacka és mások, az igazság az, hogy ez a poszt nem annyira politikai akart lenni. Szőrmentén említettem meg politikai analógiákat.
KGB,
VálaszTörlésDe jó, hogy az Ubuntut megemlítette. A napokban gondolkodom azon, hogy kidobom az ablakon a Windowst és a magasztosabb Ubuntura váltok. Én is elgondolkoztam azon néha, hogy hogyan is van ez az open-source community. Ingyen dolgoznak és milliárd dolláros értéket hoznak létre, amit persze ingyen osztogatnak, de alig pár embernek? Akkor inkább az MS, ahol legalább fizetést kapnak a fejlesztők, és a jó ötletek előtt akár Lovász László ajtaja is nyitva áll. Persze rövid úton megtudtam, hogy az ubuntusoknak többnyire van civil foglalkozásuk, és ez egyfajta hobbi, amit nagyon magas szinten művelnek. Oké. Irányító mag persze hogy kell, és szükségszerű a létezése, különben hogyan lenne összehangolva a sok jó és jobb ötlet között a fejlesztés? Enélkül jó részek puszta halmaza lenne a projekt.
Egyébként és állítólag Mark Shuttleworth a megbeszéléseken sose ül az asztalfőre. A neve viszont problémás: a korábbi cégéből befolyt pénz ugyan elég volt az űrutazásra, de nem az űrsiklóval tette meg, hanem egy orosz hajóval (így kapcsolódik a hozzászólásom a cikkhez). Szóval jobban illene rá a Mark Spaceshipworth.
KGB,
VálaszTörlésUbuntuhoz.
Már nem tudom melyik open source programot odaadták kipróbálásra 2 éve. és egy pénzeset is. Az utóbbi volt a felhasználóbarátabb :(
Ezzel együtt, senki sem mondja, hogy emberek nem képesek spontán együttműködni és alkotni. Csak az a kérdés, hogy ez a logika képes-e milliókat és számtalan (közte egy csomó kellemetlen) feladatra, igazodásra, kötelezettség-teljesítésre rávenni. Én nem hiszem. Lehet, ezért sem vagyok Anarkó Pista.
Loxon,
VálaszTörlésne haragudj, de én többek által igazoltan bunkó vagyok.
Elmaradtam egy válasszal? Nem tudom mire célzol.
Kedves tölgy, az Ubuntuhoz:
VálaszTörlésVigyázzon: az 2 éve volt. Azóta sok bit lefolyt az optikai kábeleken.
Mindkét ág fejlődött, de talán az ingyenes még többet, a fizetős (Red Hat?, SUSE?) meg specializálódott. :) Majd pár hét múlva beszámolok.
(Tölgy,
VálaszTörlésMalacka kommentjére válaszoltál, én pedig úgy értelmeztem, hogy Malacka kommentje nekem szól, mivel "kedves író"-val szólított meg [valakit].
Szóval nem maradt el válaszod, és tényleg megköszöntem, hogy válaszoltál, pedig lehet, hogy nem is helyettem tetted.)
Kevered azért, Loxon. A hangulata remek az írásodnak, de szakmailag - hümm...
VálaszTörlésPéldául ez:
"A kormányos óriási felelősséggel rendelkezik."
Miközben a NAGY vitorláshajókról írsz...
Nos: azokon nem rendelkezik szinte semmilyen felelősséggel. A kapitány vagy az őrségben lévő rangidős tiszt vezényel, ő meg teker. Arra és annyit, amerre és amennyit mondanak neki. Nagy vitorlásokon a kormányos egy mandíner csupán a kapitány és a kormánylapát között.
Kis hajókon, mint például Severin Szent Brendanja volt, egészen más a helyzet - le is írta, hogy a kormányosnak hogyan kellett egyesével kicselezni a hullámokat (és milyen későn jöttek rá, hogy a lenyúló oldaldeszka állításával is lehet kormányozni). Ott nem volt parancsoló tiszt, a kormányosnak magának kellett megoldania a dolgot.
Az én flottácskám is ilyen: egy ember vezényel és végrehajt - jómagam. Nem is érzem jól magam, ha két hétig nem érzek vízszagot... És igen, az Onedin család volt az utolsó sorozat, amit megnéztem tévében (lehet, hogy az első is?).
Szóval azért köszi, javítottál a hangulatomon.
Molnárgörény, a rakocsányi flotta ellentengernagya...
MG ellentengernagy úr, köszönöm az értékes helyesbítését (ámbár a kormányosról szóló rész már a hajókról általában szóló bekezdésben van).
VálaszTörlésSzerencsére ez egy weblog, így utólag is javítható. — meglátom, hogyan.