Gügész a lüd dinasztia alapítója. Neve két történetben is fennmaradt.
Az elsőben (Hérodotosz 1.8) Gügész Kandaulész testőre, aki annyira büszke volt felesége szépségére, hogy elrejtette testőrét az asszonka szobájába, hogy az megleshesse. Az aszonka ezt észrevette, és... és Gügészt rávette a férje meggyilkolására. Gügész jutalma az asszonka és a lüd királyság lett.
A második beszámoló Platóntól származik: Gügész pásztorként talált egy gyűrűt, amelyet felhúzva és a kövét befelé fordítva, láthatatlanná vált (vö. Tolkien). Így láthatatlanul bejutott a királynéhoz, akit magáévá tett, majd megölte a királyt és a helyébe ült. (Állam 359c-360d)
Most érdekesebb a második történet. Ugyanis Platón azt adja a szofista Glaukón szájába, hogy csak a többi ember helyeslése ill. helytelenítése tartja vissza az embert az igazságtalan tettek elkövetésétől. Azonban a láthatatlanság esetében megszűnik ez, és az ember bármit elkövet. Ez, a társadalmi láthatatlanság tömeges lett az elmúlt kétszáz év tömegtársadalmában, és a tömeg felszabadulva mások helytelenítése alól, elveszítve személyiségét, ha volt neki olyan, valóban vágyait és indulatait követő, gátlástalan lump lett. Ezért lump műfaj a blog-komment.
Ismerjük Platón arisztokratikus válaszát, az igazságos ember nem a többiek helyeslése miatt igazságos, hanem a lelke rendezettsége miatt. Önmaga miatt igazságos. Azonban ez kevesek sajátja. A többséget mégiscsak a többiek helytelenítése tart vissza az igazságtalanságtól.
Az elsőben (Hérodotosz 1.8) Gügész Kandaulész testőre, aki annyira büszke volt felesége szépségére, hogy elrejtette testőrét az asszonka szobájába, hogy az megleshesse. Az aszonka ezt észrevette, és... és Gügészt rávette a férje meggyilkolására. Gügész jutalma az asszonka és a lüd királyság lett.
A második beszámoló Platóntól származik: Gügész pásztorként talált egy gyűrűt, amelyet felhúzva és a kövét befelé fordítva, láthatatlanná vált (vö. Tolkien). Így láthatatlanul bejutott a királynéhoz, akit magáévá tett, majd megölte a királyt és a helyébe ült. (Állam 359c-360d)
Most érdekesebb a második történet. Ugyanis Platón azt adja a szofista Glaukón szájába, hogy csak a többi ember helyeslése ill. helytelenítése tartja vissza az embert az igazságtalan tettek elkövetésétől. Azonban a láthatatlanság esetében megszűnik ez, és az ember bármit elkövet. Ez, a társadalmi láthatatlanság tömeges lett az elmúlt kétszáz év tömegtársadalmában, és a tömeg felszabadulva mások helytelenítése alól, elveszítve személyiségét, ha volt neki olyan, valóban vágyait és indulatait követő, gátlástalan lump lett. Ezért lump műfaj a blog-komment.
Ismerjük Platón arisztokratikus válaszát, az igazságos ember nem a többiek helyeslése miatt igazságos, hanem a lelke rendezettsége miatt. Önmaga miatt igazságos. Azonban ez kevesek sajátja. A többséget mégiscsak a többiek helytelenítése tart vissza az igazságtalanságtól.
γνῶθι σεαυτόν — ismerd meg önmagad. Erre nem nevel senki és semmi a modern világban, csak dohos intézmények, mint az Egyház. Inkább a „szabadítsd fel önmagad, húzd fel Gügész gyűrűjét, akár a hatalomról, akár a szexről legyen szó” a modern mentalitás. De úgy tűnik, ez nem is olyan modern. Az ajtónk előtt járó örök lump az athéni demokráciában is már létezett.
tölgy, ön schema recordsot is hallgat? ;]
VálaszTörlésTölgy, Önnek igaza van, amikor a blog-kommentelést (és gondolom a fórumozást és többi testvérét) lump-műfajként azonosítja. Valóban "láthatatlanul" sokan megengednek maguknak olyasmit, amit névvel nem vállalnának. Hiányolom azonban az önvizsgálatot! Vajjon Ön saját becsületes nevén leírná mindazt, amit Tölgyként nyugodtan elküld blog-szerzőként és hozzászólóként? S szerzőtársai? Hiszen mind-mind kényesen vigyáznak inkognitójukra. Lumpként, a varázsgyűrű adta felelőtlenség bűvöletében, vagy van más magyarázat?
VálaszTörlésÉrdekes ez azért is, mert nem merényletet szerveznek e klubban, végülis nyugodtan vállalhatnák magukat.
Umami,
VálaszTörlésteljesen igaza van. És nyugodt lehet, végig gondoltam, hogy mindez a "tölgy" nickre is igaz.
d,
VálaszTörlésa magyarok lateinerek voltak :)
Hát meg Umami azt vegye hozzá, h blogokat általában beceneveken szoktak írogatni. Elég furán nézne ki, ha az lenne kiírva, h 'Bejegyezte: Mészáros András' vagy mittudomén. Az itteni nickek pedig nem laposak, sztem illenek a környezetbe is, csak én vagyok ilyen fantáziátlan..
VálaszTörlésu.i.: Tölgyet biztosan Tölgy Gábornak, Loxont pedig Loxon Jánosnak hívják.. ;)
Hát nem kitalálta? ;> Petya, Maga meg bizonyára Petya Ulrik. (Fel sem tételezem, hogy Péter.)
VálaszTörlésLoxon János
János,
VálaszTörlésmegint dekonspirál :(
>) pedig az van a személyimben.. :D
VálaszTörlés