2009. szeptember 14., hétfő

Negyvenharmadik levél *

Az Istent elérő ember egyik ismertetőjegyéről, nevezetesen arról, hogy az ilyen ember mindent kézben tart; továbbá az ilyen ember és a világ közötti rokonlelkűségről.

*

Van egy olyan jel, amelyről félreérthetetlenül felismerhető, hogy ki érte el Istent: az ilyen embernek ugyanis minden engedelmeskedik, legyen az kicsi vagy nagy, s így ő mindenek felett uralkodik, hiszen ő ugyanaz a mindenség számára, mint ami a szív a test számára (de Isten jobban tudja). Amikor a szív megmozdul, a tagok is megmozdulnak, amikor nyugalomban van, azok is nyugalomban vannak; ha feláll, ők is felállnak, ha leül, ők is leülnek; ha összehúzódik, ők is összehúzódnak, ha pedig kitágul, akkor ők is kitágulnak **; ha legyengül, azok is legyengülnek, ha pedig megerősödik, azok is megerősödnek; ha alázatos, azok is alázatossá válnak, ha pedig nagyra van magával, azok is nagyra lesznek magukkal, és így tovább. S ugyanígy: aki megtért Istenéhez, aki Isten végtelenségének kontemplációjában meghalt önmaga számára, és aki megszabadította magát attól az illúziótól, hogy Istenen kívül bármiféle valóság is lenne, az úgy fogja tapasztalni, hogy a létezés követi őt és engedelmeskedik neki, és bármerre is fordul, az is arra fordul. Isten áll jót azért, amit mondunk.

* Al-'Arabí Ad-Darqáwí: Az emlékezés rózsakertje, 'Abd ar-Rahman at-Tarjumana 43. (Fordította Buji Ferenc és Medve István), p. 224.
** Az összehúzódás a szorongatottság állapota, amelyben az ember a külső és/vagy belső támadások hatására mintegy védekezésképpen összehúzódik. A kitágulás ennek az ellentéte.



Ide illő filmajánló: Bab'Aziz története.

4 megjegyzés:

  1. "s így ő mindenek felett uralkodik"

    Ez egy nagyon szép és pontos leírás. Sajnos az uralkodást az iszlám, hinduizmus, stb. nyugati interpretátorai súlyosan félre szokták érteni. Akarati faktort feltételeznek benne, ami a valódi keleti értelmezés szerint nincs (nem Krisztus változtatja borrá a vizet, hanem a víz Krisztus jelen-létében borrá változik).

    VálaszTörlés
  2. Gordon,

    a kánai menyegző ilyen értelmezése mintha kikapcsolná Jézus szándékát. Erre gondol?
    Mert szerintem ez eléggé problematikus értelmezés.

    VálaszTörlés
  3. de hát itten nem az akaratról, az uralkodásról, a csodatételről van szó, hanem arról, hogy a beérkezett akarategységben van a mindenséggel. ezért tűnik úgy mintha uralná az eseményeket. de nem, csak egységben van a dolgokkal.

    VálaszTörlés
  4. Milyen szempontból problematikus? Ha ezzel azt akarta mondani, hogy a keresztények nem így értelmezik a történetet, az igaz. De a poszt egy iszlám (-szúfi) kultúrkörből származó idézet. Onnan is lehet nézni Krisztust, nem csak keresztény perspektívából.

    Lásd még a fordító Buji Ferenc egy félmondatát valahol arról, hogy a hinduk milyen, a nyugati ember számára rendkívül irritáló magától-értetődőséggel tudják elfogadni, hogy Krisztus Isten fia és Istennel egylényegű.

    VálaszTörlés

Imago animi sermo est (Seneca)