2009. február 2., hétfő

Dávid és Góliát története a Korán szerint



Ezt a részletet Mr. Pharmacist kérdésére közlöm („szerepel-e Dávid és Góliát története a Koránban?”)


Szent Korán, 2. szúra (Al-Baqarah): 249-251. ája. Simon Róbert fordításában:

2: 249
Miután Saul* kivonult csapataival, azt mondta [nékik]: „Allah megpróbál benneteket egy folyóval. Aki iszik belőle, az nem tartozik hozzám, [s ismét hazamehet]. Aki nem kóstolja meg azt, az hozzám tartozik — kivéve azt, aki csak egy tenyérnyit kortyol belőle.” Ekkor kevés kivétellel [mindenki] ivott belőle. Amikor [Saul] és azok, akik vele együtt hívők voltak, átkeltek [a folyón], akkor azt mondták: „Nincs nekünk ma erőnk [harcolni] Góliát** és csapatai ellen.” Akik hittek abban, hogy [az Utolsó ítélet napján] talál­koznak Allahhal, azt mondták: „Mennyi kis sereg győzedelmeskedett már nagy seregen Allah engedelmével!” Allah azokkal van, akik türelmesek.

2: 250
Amikor kivonultak a síkra Góliát és csapatai ellen, így szóltak: „Urunk! Vértezz föl minket türelemmel, erősítsd meg lábunkat és segíts minket a hitetlenek népe ellen!”

2: 251
És vereséget mértek rájuk Allah engedelmével, és Dávid*** megölte Góliátot. Allah pedig felruházta őt a királyi uralommal és a bölcsességgel, és megtanította őt arra, amire akarta. Ha Allah nem tartotta volna vissza az embereket — egyeseket mások által —, akkor bizony a földet elborította volna a romlás. Allah azonban kegyes az ő teremtményei iránt.

* Talût, ** Jalût, *** Dawûd

Forrás [Excel-fájl — a magyar fordításon kívül még három angol fordítást tartalmaz], nevek átírása innen.


Két gyönyörű és kiválóan használható Korán-honlap:



8 megjegyzés:

  1. Ezt a dávidos dolgot nem értem a mostani gázai ügy kapcsán.
    Dávid legyőzte Góliátot egy kővel. Most ki győzött le kit Gázában?
    Mindkét fél magát tartja győztesnek, akkor mindkettő Dávid lenne? Ez akkor vagy egy posztmodern értelmezése az eredeti történetnek, vagy a hasonlat nem kóser.

    VálaszTörlés
  2. Ez nem ér. Maga engem visszautasít, aztán meg kirakja máshogyan. Most, akkor hogy van ez...? *-*

    Mellesleg én meg így; http://monarchista.blogspot.com/2009/01/david-es-goliat.html

    VálaszTörlés
  3. Önök tévednek, My Dears. Az én posztom filológiai karakterű, semmi köze a hacacáréhoz.

    VálaszTörlés
  4. Bah! (fejét felemelve elfordítja)

    VálaszTörlés
  5. Szerintem:
    A Koránban itt két történet keveredik. Az egyik, a Bírák könyvéből való. Gedeon midiániták elleni hadjárata során van egy rész, amikor kiválasztja az elit alakulatot (Őrnagy úrnak): Bír 7,5. Az eredeti leírás kicsit eltér a Koránban leírtaktól. A történet másik forrása a Sámuel 1-ben levő történet, Saul hadjáratáról a filiszteusok ellen, de a Korán erősen tömöríti az eseményeket a Bibliához képest.

    VálaszTörlés
  6. Gregoriosz,

    észrevétele helyes. (Nyilvánvalóan Góliát a Koránban szimbolikusabb, egy általánosabb, nagyobb ellenség jellegét ölti.) — már értelmezve jelenik meg.

    VálaszTörlés
  7. Loxon:
    Nekem úgy tűnik, a Korán idézet lényege az utolsó mondat. De nem nagyon értem, hogyan kapcsolódik az előzőekhez.
    A Bibliában Dávid és Góliát harca Dávid történetének fontos része, bemutatja Dávid kiválasztottságát.

    VálaszTörlés
  8. Gregoriosz, ahhoz, hogy a történet pontos funkciója kontextus által kiderülhessen, nyilvánvalóan ismernie kellene a teljes Koránt, és el kellene mélyednie abban. Természetesen itt nem ugyanaz(ok) az értelme(i), mint a Tanachban vagy egy újtestamentumi hegyen állva.

    Talán majd ezzel kapcsolatban is posztolok egy idézetet.

    VálaszTörlés

Imago animi sermo est (Seneca)