A szabadság két módjáról beszélek most, amelyek eléggé eltérő habitussal járnak. És semmiféle tanulságra nem jutottam velük kapcsolatban. A szabadságról mint élvezetről és a szabadságról mint hatalomról. Az első történeti, időhöz és helyhez kötődik, nem terjeszthető ki, személyes: a miénkben élvezzük. A mi városunkban, falunkban, a mi házunkban, kertünkben, a mi barátaink közt… Nem kapcsolódik a cselekvéshez: az ember ücsörög a cseresznyefa alatt, és nem tesz semmit, de élvezi és értékeli. Ezt a fajta szabadságot minden változás veszélyezteti. Ehhez a szabadsághoz kapcsolódik a kötelesség és a tisztelet parancsának követése. Ha valami fennkölt nevet akarnék adni, akkor otiumnak nevezném.
A hatalomként felfogott szabadság nem történeti, hanem időtől és tértől független, így csomagolható, szállítható, kiterjeszthető, elmagyarázható. Ez a képességként felfogott szabadság: mit tehet meg az ember, és ebből a szempontból Berlin pozitív és negatív szabadság fogalma egyaránt ebbe tartozik. Mennél kevesebb a korlát, annál nagyobb lehet az így felfogott szabadság. Ez a szabadság kalandozó, merész, a létezővel, a jelennel elégedetlen. Ma jellemzően a jogok nyelvét használja, de ez nem szükségszerű. Ez a szabadság uralni, birtokolni törekszik, erőt használ, vágyak kielégítésére törekszik. Ezért nem a jelenre, hanem a jövőre irányul. Nevezzük potentianak?
A szabadságot mint élvezetet nem lehet megfogalmazni tételekben, ellenáll a racionalizálásnak. Mivel sokféle élvezet van, ezért egy elméletben, egy jelszóban ez a szabadság nem foglalható össze. Inkább képekben, történetekben ragadható meg. A szabadság mint élvezet megalapozhatatlan, képtelenség mellette érvelni.
A szabadság mint hatalom inkább kapcsolható tételekhez, tanokhoz. Nem a gyakorlatban létezik, amit esetleg csak az elmúlta után ismerünk fel, hanem a tudatban, amit aztán megvalósítani próbálunk. Ereje semmivel sem kevesebb a másiknál. Sőt!
A szabadságra mint élvezetre gondolók a szabadságuk védelmében lépnek fel, valamilyen megfosztás ellen. Tudják, mit veszítenek vagy veszítettek el. A jövőt Istenre bízzák, és kötelességüknek tartják a létező jó megőrzését. A hatalomként értelmezett szabadság hívei valamilyen elképzelt jó igényével állnak elő. Nem védekeznek, hanem támadnak, kalandoznak, kutatnak és kísérleteznek. A világuk az, ami lehetséges, és nem az, ami van.
Nem mondom, hogy az egyik szabadságfogalom jobb volna a másiknál, vagy akármelyik is önmagában elégséges lenne. Csak mások. Most, hogy lehullanak a levelek és hűl az idő, hol fogunk ücsörögni? Mégiscsak el kéne indulni?
Kedves Tölgy!
VálaszTörlésNagyon tetszik a téma, de lenne egy kérdésem, másrészt pedig kicsit másfelé is kalandoznék:
1. Nem igazán értem az otiumot, mint szabadságot a leírtak alapján.
Anthony de Mellonál pl. ez szimplán csak boldogságként van megnevezve, és az érzésem szerint jobban írja le ezt a fogalmat. De lehet, hogy csak én nem látom benne a szabadságot...
Továbbá nem értem a változást mint fenyegetést. A világ egy dinamikus, változó dolog, szvsz ha az ember nyitott szívvel nézi, akkor láthatja a fejlődés szimfóniáját is benne, nem csak az aranykor elmúlását.
2. A potentia tényleg valódi transzcendens szabadság?
Szerintem nem. Nekem Boulad szabadságfelfogása tetszik nagyon: valójában egy téren teljesedik ki az ember szabadsága, más téren nagyon-nagyon korlátolt: az Isten elfogadása, a Jó és a Rossz közti választás terén.
http://www.youtube.com/watch?v=EUpNP2tp3g8
VálaszTörlésEzt majdnem elfelejtettem :)
r/r
VálaszTörléskösz a kommentet,
tartozom még egy válasszal a II. Vaticanival kapcsolatban. Nincs elfelejtve.
Tolgy,
VálaszTörlésvarom a valaszt, surgetni semmikepp nem akarom.
Kis kiegeszites az elozohoz, nehogy felreertsen valaki is:
- a fejlodes szimfoniaja alatt metafizikai , transzcendens folyamatokat ertek, abszolute nem a politikai Haladast.
- a 2. pontomban halvanyan utaltam arra, hogy szerintem a konzik koreben sokszor tulfetisizaljak a politikai es gazdasai szabasagot, noha a valodi szabadsaghoz ezeknek igen keves koze van.
rr,
VálaszTörlésAzért "fetisizálják", mert elég régi felismerés, hogy az ún. "személyes szabadság" még nem biztos hogy valós szabadságot eredményez, sőt. A zsarnokságokban jellemzőek az ún. "személyes szabadságok" kiterjesztései (a klasszik olcsófarhát-eszem-alszom-b... stb.) együtt járnak a közszabadságok megcsonkításával.
Gabrilo, kend elbeszel mellettem.
VálaszTörlésIrom, hogy politikai szabadsag, az nem ugyanaz, mint a kozszabadsag?
Pont arrol beszelek, hogy a kozszabadsag tobbe-kevesbe illuzio (nyilvan nem teljesen), ami nem illuzio benne, az nagyjabol levezetheto a Jo-Rossz kozti valasztasra.
r/r
VálaszTörlésMost tudok kicsit hosszabban válaszolni.
1, Az otium élvezet, boldogság, és szerintem szabadság.
Ismered az érzést, amikor a barátaiddal focizol, borozol, a kertedben ücsörögsz és olvasol - ez is szabadság, csak a modern politikai nyelvezetben nem annak tekintik. Mert a haladás, változás fontosabb.
Pató Pál egy köcsög, aki nem érti meg a Haladás szavát. De ettől még PP szabadságát sértik, amikor a kertjén keresztül vezetik a vasutat.
A világ változik - és ez gyakran melankóliára ad okot.
Amit itt még mondani akartam, az az, hogy ez a szabadság nem áll szemben a köteleséggel, ahogyan a köznyelv értelmi gyakorta. A kertemet élvezem, és még szeretném sokáig, akkor nem kényszer az kerti munka kötelessége, hanem a szabadságom megőrzésének része.
Igen, ez erősen Burke, Oakeshott :(
2, A jó-rossz választására nem gondoltam, őszintén szólva. A potentia alatt azt értettem, amikor egy elképzelt állapotra törekszel, mint Mózes zsidói, vagy amikor fel akarsz sétálni a kilátóhoz. Nem tudod milyen lesz az út, nem tudod milyen lesz a kilátás - talán köd elsz, vagy egy gyár épült a völgyben :( - de ez a kalandozó szabadság is fontos és élvezetes.
Hogy az élvezet ismétlés? Hát igen. Nem nagyon tudjuk a szavakkal teljesen és kimerítően visszaadni a tapasztalatainkat. :(
3, a konzervekről: igazad lehet, de elsősorban a modern állam miatt: a Konzervatívok a modern állammal egyidősek. A modern állam a Leviatánból átalakult Saint-Simon termelő üzemévé. Depolitizálódott, viszont sokkal korlátozóbb, mint azt Hobbes elgondolta volna. Szerintem ezzel a modern állammal szemben hangsúlyozzák a szabadságot a konzervek.
[A Konzervatórium más kérdés, az talán inkább Libertórium :)]
rr,
VálaszTörlésMost akkor nem értem. Minek kell jelentenie a szabadságot akkor?
"[A Konzervatórium más kérdés, az talán inkább Libertórium :)]"
VálaszTörlésTölggyel még számolok.
Gabrilo,
VálaszTörlésevil mode on:
"[A Konzervatórium más kérdés, az talán inkább Libertórium :)]"
Habet! :D:D
"Most akkor nem értem. Minek kell jelentenie a szabadságot akkor?"
Helyes, ez az!
Gondolat-paneleket elrakjuk a fiókba, agyat előszedjük.
evil off
----
Gabrilo, tényleg érdemes lenne szerintem ennél a témánál kilépni a polfiló kissé szűkös világából, és nekiesni a szabadság-fogalomnak minél bővebb eszköztárral: filozófia, teológia, természettudomány és józanparaszti gondolkodás segítségével.
Már csak azért is érdemes egy általános és stabil szabadságfogalmat felállítani, mert az szvsz igen jó hatással lenne a polfilónkra is.
VálaszTörlésfolyt. később
höhöhö.
VálaszTörlésmás.
Tölgy, mi a baj Pató Pállal?
Az ezeréves nemesi szabadságot akarja csak megélni a saját birtokán! Vagy ironizált?
Pláne hogy egy tótból jött Petőfi írta azt a verset ...
twtn
Tölgy, olyan, mintha a potentia szóval jelölt, kissé homályos dolgokat mégiscsak alábbértékelné a főszövegben, pedig ez a szó nem érdemli meg a befeketítést. Vegyük csak azt, hogy Deus est omnipotens.
VálaszTörlésNaugye. :>
tewton,
VálaszTörléstermészetesen Pató bácsival semmi baj. Nekem is az életcélom egy kúria, aminek a tornácáról lesem a rigó csipejű menyecskéket és Loxon vagy Tewton Összest olvasok.
Petőfi meg, pfhhh
"Akasszátok föl a királyokat!" - hát ez meg mi?
Loxon,
akkor rosszul fogalmaztam :(
Talán amiatt mert, manapság mintha csak a potentia értelmében beszélnének a szabadságról.
rr,
VálaszTörlésén épp igyekszem teológiai meg egyéb érveket is belevenni a szabadság-fogalomba. De tudni kell, hogy ez az egyik legnagyobb probléma a gondolkdástörténetben, és a "lépjünk ki a polfilóból" nem éppen jó indítás, mert az foglalkozik vele többek között:(((
A "természettudományis" kérésért pedig nagy fekete pont.
"a "lépjünk ki a polfilóból" nem éppen jó indítás, mert az foglalkozik vele többek között:((("
VálaszTörlésHát, a polfiló csak a szabadság viszonylag csökevényes formájával foglalkozik...
Ma olvastam egy hírt, ami jól rávilágít a szabadság korlátozódására az anyagi világ (aminek a vizsgálati módszere a természettudomány) által:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/7700710.stm
Egyébként materiális szinten józanmérnöki szemmel egyszerűen nem létezhet szabadság, csakis transzcendens síkon.
Tehát a természettudomány a szabadságot korlátozó anyagi világot tudja vizsgálni (ami viszont azért elég fontos), nyilván magát a szabadságot nem.
"A "természettudományis" kérésért pedig nagy fekete pont."
Magát mindig olyan könnyű behúzni a csőbe :D
rr,
VálaszTörlésMaga mindig ugyanabba a hibába esik bele:)))
Tudja, az "emberi szabadság" kérdése amolyan "bőcsész"-kérdés. Ezzel a kezdet kezdete óta a "bőcsészek" foglalkoznak.
Mit szólna, ha ilyesmivel házalnék a termtudoknál, pl. "szabad-e az atomreaktor"?
"Maga mindig ugyanabba a hibába esik bele:)))"
VálaszTörlésErthetetlenul irok? Nagy a gyanum, hogy megint nem olvasott figyelmesen.
Ugorjon neki meg egyszer, es ha ugy se ment at a mondandom, akkor megprobalom jobban kifejteni.
De ha mar feldobta a temat:
"Mit szólna, ha ilyesmivel házalnék a termtudoknál, pl. "szabad-e az atomreaktor"?"
:D:D
A termeszettudomanyos egyenletek, illetve maguk az elmeletek szepsege igenis kerdes volt.
Atomreaktor? Hat, annak a szepsegerol is el lehet bolcselkedni.
De akkor mar inkabb az elet tanulmanyozasat ajanlom, pl. a sejtciklus szabalyozasanak zsenialitasaban gyoyorkodest.
Es meg folytathatnank a gondolatfolyamot egy kis egeszseges mertektarto panteizmus segitsegevel...
Amikor fiatal voltam és libi, úgy fogalmaztam meg a szabadságot, hogy egy érzés: egy szűk zakóból való kibújás érzése, vagy a Jancsó-filmekben a vágtató lovak által közvetített életérzés.
VálaszTörlésA probléma ott van, hogy a szűk zakóból kibújás öt percig élmény, utána megszokja az ember. Nem maga a szabadság, mint állapot az élvezet benne tehát, hanem a felszabadulás, tehát az átmenet a nemszabadságból a szabadságba. Körülbelül ugyanez a lényeg a lovas fílinggel is: egy idő után eléggé unalmas, utána meg fárasztó is - az a szép, amikor elindul.
Ez a fajta szabadságélmény tehát nem a szabadság állapotának megélése, hanem a felszabadulás, a szabadságba való átmenet élménye. Eléggé rövid ideig tart.
Akkor ezt nem értettem és más okok miatt gravitáltam el ettől a szemlélettől, de ma már értem: az ezzel az egyik legfőbb probléma, hogy permanens forradalmat igényel. Mindig kell találni valami újabb valakit vagy valamit, ami elnyom, különben a dolog hamar unalmassá válik. Igy viszont egyre abszurdabbá.
De akkor milyen szabadságra érdemes törekedni?
Azt hiszem, belső szabadságra. A belső szabadság a görcsös vágyaktól és a görcsös eltaszításoktól mentes szabadság. Az az állapot, amikor vágyni tudunk arra, ami éppen most van.
Shenpen,
VálaszTörlésakkor maga az otium híve lett :)
De attól még ott a másik, a zakólevevős szabadság. Én azt sem dobnám ki.
Maga most sztoikus vagy budhista :)
Shenpen, azt hiszem, egy jó buddhista tanító most megkocogtatná a vállát egy rúddal.
VálaszTörlésA szabadság tényét leválasztanám az élményről.