Tölgy posztját kicsit továbbgondolva, és azt kiegészítve néhány — akár vitaindítónak is szánt — sort szeretnék képernyőre vetni a modern zsarnokság természetét — és annak összefüggéseit demokráciával, szekularizációval, miegyébbel — illetően.
Kicsit látható a „jobb”oldalon annak a nézetnek az elterjedése, hogy a konzervatívoknak „el kell fogadniuk” számos meglévő viszonyt a nyugati vidéken; ezek közé tartozik a szekularizáció, a demokrácia, a népszuvasodás, nem is beszélve a Tölgy által említett liberális dogmákról, amikre ha nem esküszünk fel a vita elején (ó, micsoda csavar! Az eskü valami elnyomó intézmény lehet...), nyalhatjuk a gittet. A kérdés már csak az, hogyha a kedves „liberális konzervatívok” mindezeket elfogadják (ugye figyelünk a címkére? Próbáljuk egy kicsit megfejteni, mit is takarhat: első jelentésében a „tiszteletreméltó” „konzervatőrséget” jelenti, azaz azt az irányzatot, amelyik beáll a Pojáca mögé, tolja a szekerét és eközben konzervatívnak nevezi magát; másik jelentésében a fenti, a felvilágosodás örökségét képező előfeltevések és alapdogmák elfogadását jelenti — a szekularizációét, a liberalizmusét és a demokráciáét), tulajdonképpen mi különbözteti meg őket amazoktól? Persze, ha elfogadják, nem is kell, hogy megkülönböztessék magukat, vagy őket bárki, hiszen a liberális elvek elfogadása magával hozza a semlegesség és a megkülönböztetés mellőzésének elvárását. Piha.
Mármost ha az állítólagos konzervatívok elfogadják ezeket a „nagyszerű” vívmányokat, akkor nyugodtan lehúzhatják a rolót, és átadhatják a placcot a többi libsinek, ezt a munkát ők is képesek elvégezni. Miazhogy.
Példának okáért mitől olyan fantasztikusan jó dolog a szekularizáció?
A szabadság felé tett hatalmas lépésként értékelt modern eredményről van szó, amivel az egyházat kivonták a közösségek és „társadalmak” életéből, azaz megfosztották erkölcsi nevelő-terelgető szerepétől, mondván, hogy az erkölcs „magánügy” (na, ezt is megbeszéljük egyszer). Ám ha valaki azt gondolná, hogy ez azonnal együtt járt a hatalmas szabadsággal és az egyén válláról lekerült egyházi rabigát a porba szórva látja, érdemes emlékeztetni arra, hogy mindezen „jogköröket” azonnal megkapta az állam: az állam vált nem csak az erőszak, hanem a nevelés, oktatás, irányítás monopol szervévé. A hatalomban meglévő addigi kettősség és pluralizmus így megszűnt — a felhomályosodás klasszikusai nem csak az egyházat gyűlölték, amely per definitionem korlátozza a benevolens államot haladó céljainak megvalósításában, hanem gyűlöltek minden olyan auctoritas/corps intermédiares-t, amely ellensúlyt biztosított az állam hatalmával szemben. A köztes tekintélyek, az akkori „társadalom” (communitas communitatis) mind a haladást hátráltatták. Így ezeknek veszniük kellett. Ezért és persze a „racionalitás” elsődlegessége miatt szervezték át az egész addig meglévő közigazgatási rendszert a forradalmárok, ezért vezettek be új naptárt, és ezért mészárolták le a vendée-i parasztokat.
A szekularizáció az erkölcsi immanenssé tételét jelenti, ily módon az erkölcs egyedüli mércéje is immanenssé vált, és a politika is — mely utóbbinak mindezek után saját magán kívül semmiféle ellenőrző tekintélye és mércéje nem maradt. Akik a szekularizációt ünneplik, azok — akarva vagy akaratlanul — a modern voluntarizmust és a totalitarizmus hajnalát ünneplik. Ugyan hogyan válhatott volna totálissá az államhatalom, ha van annak ellensúlyozó, azt ellenőrző tekintélye, egy másik hatalmi szerv? A haladóknak és a „liberális-konzervatívoknak” azt kellene igazolniuk, hogy a XX. század sajátos jelensége (a totalitarizmus) nem a szekularizációnak, demokratizációnak, individualista voluntarizmusnak volt (legalább részben) köszönhető, hanem annak ellenére következett be. Vagyis azt, hogy a hatalmi pluralizmus, a köztes tekintélyek és hagyományos közösségek erőszakos felszámolásának semmi köze nincs ahhoz, hogy az államhatalom egyeduralkodóvá és totálissá válhatott. Ez nagyjából akkora feladat, mint annak igazolására törekedni, hogy január elsején nem a megelőző estén elfogyasztott ipari mennyiségű szesz miatt sajog annyira a fejünk. Mindenesetre a bizonyítás terhe az övék.
A minden egyéni vágy kielégítésének igénye és az erre épített politika nem képes erkölcsi korlátot szabni e törekvéseknek. Ráadásul az immanens erkölcs mellett ezen vágyak a liberalizmusnak köszönhetően politikaiak lettek, és a modern politika elsősorban e vágyak kielégítésére törekvő kísérletet jelenti (milyen ironikus! A liberalizmus által a magánélet szférájába uralt „erkölcs” immáron a közpolitika legfontosabb alappillérévé vált). A „minden érték átértékelése” persze megtörtént: hebehurgya ifjak a szabad akarat keresztény tanítását Nietzsche nyomán valamiféle posztmodern akarat-kultuszként értelmezik, azaz a szabad akarat azt jelenti, hogy „azt csinálok, amit akarok”. A modernitás és a szekularizáció következtében a szabad akarat tana is átment tehát a modern mosodán, és az erkölcsi mérce, valamint a helyesről való tudás helyett immanens voluntarizmust jelent ma. De vajon mennyire szabad az, akit a vágyai uralnak?
Ám ha ez így van, mégis mi szab határt ezen vágyaknak? A többi vágy? Meddig? A „demokratikus procedúra” (akármit is jelentsen ez)? Egészen biztosan nem. Ennek a demokratikus, szekularizált, modern, haladó stb. vágy-politikának nincs külső korlátja. Önmagában és önmagáért létezik, és mivel semmilyen olyan erkölcsi és minőségi mércét nem talál maga körül, ami arra intené, hogy ő maga hibázhat, tévedhet, cselekedhet rosszul, ezért maximum az idő és az erőforrások végessége állhat az útjába. A modern tömegember nem lehet hibás, erkölcstelen, lúzer és sikertelen. A vágyak kiszolgálására irányuló szoclib “Provider State” lehet csak a hibás, amiért technikailag nem elég érett e feladatának ellátására. Ez azonban nem jelent menedékhelyet a zsarnokság elől. Az ellen nem véd.
A keresztény republikanizmus és az antik filozófia egyik legfontosabb felismerése, hogy a zsarnokságot nem arról ismerjük meg, hogy az embereknek nem jut enni, és nem engedélyezi nekik a zsarnoki kormányzat, hogy féktelen szexuális életet éljenek, hanem épp ennek ellenkezője igaz: a zsarnok az egyéni vágyak kielégétésével képes fenntartani a hatalmát, miközben a közerkölcsnek nyoma sincs — vagyis nyoma sincs annak, ami korlátozhatná a hatalmat. Ahogyan ezt Polányi Mihály megfogalmazta:
„A magánéleti nihilizmus alkalmassá teszi a tudatot a közéleti zsarnokság iránti behódolásra; és egy despotikus rendszer esetleg továbbra is eltűri a magánélet olyan korlátozatlan formáit, amelyeket egy közszabadságban élő másik társadalom megbélyegezne és száműzne. Sztálin alatt a magánszabadság köre tágabb volt, mint a viktoriánus Nagy-Britanniában, míg a közszabadság összehasonlíthatatlanul kevesebb volt.”
A szekularizált modern egyén által „szabadságként” értelmezett környezet lehet akár zsarnokság is, de tulajdonképpen neki tökmindegy. A Kádár-rendszer sem azoknak fájt, akiknek elég volt a kedveskomcsi mesterhármas (sör, virsli, balcsi). Menti-e ez a zsarnokságot?
Kicsit látható a „jobb”oldalon annak a nézetnek az elterjedése, hogy a konzervatívoknak „el kell fogadniuk” számos meglévő viszonyt a nyugati vidéken; ezek közé tartozik a szekularizáció, a demokrácia, a népszuvasodás, nem is beszélve a Tölgy által említett liberális dogmákról, amikre ha nem esküszünk fel a vita elején (ó, micsoda csavar! Az eskü valami elnyomó intézmény lehet...), nyalhatjuk a gittet. A kérdés már csak az, hogyha a kedves „liberális konzervatívok” mindezeket elfogadják (ugye figyelünk a címkére? Próbáljuk egy kicsit megfejteni, mit is takarhat: első jelentésében a „tiszteletreméltó” „konzervatőrséget” jelenti, azaz azt az irányzatot, amelyik beáll a Pojáca mögé, tolja a szekerét és eközben konzervatívnak nevezi magát; másik jelentésében a fenti, a felvilágosodás örökségét képező előfeltevések és alapdogmák elfogadását jelenti — a szekularizációét, a liberalizmusét és a demokráciáét), tulajdonképpen mi különbözteti meg őket amazoktól? Persze, ha elfogadják, nem is kell, hogy megkülönböztessék magukat, vagy őket bárki, hiszen a liberális elvek elfogadása magával hozza a semlegesség és a megkülönböztetés mellőzésének elvárását. Piha.
Mármost ha az állítólagos konzervatívok elfogadják ezeket a „nagyszerű” vívmányokat, akkor nyugodtan lehúzhatják a rolót, és átadhatják a placcot a többi libsinek, ezt a munkát ők is képesek elvégezni. Miazhogy.
Példának okáért mitől olyan fantasztikusan jó dolog a szekularizáció?
A szabadság felé tett hatalmas lépésként értékelt modern eredményről van szó, amivel az egyházat kivonták a közösségek és „társadalmak” életéből, azaz megfosztották erkölcsi nevelő-terelgető szerepétől, mondván, hogy az erkölcs „magánügy” (na, ezt is megbeszéljük egyszer). Ám ha valaki azt gondolná, hogy ez azonnal együtt járt a hatalmas szabadsággal és az egyén válláról lekerült egyházi rabigát a porba szórva látja, érdemes emlékeztetni arra, hogy mindezen „jogköröket” azonnal megkapta az állam: az állam vált nem csak az erőszak, hanem a nevelés, oktatás, irányítás monopol szervévé. A hatalomban meglévő addigi kettősség és pluralizmus így megszűnt — a felhomályosodás klasszikusai nem csak az egyházat gyűlölték, amely per definitionem korlátozza a benevolens államot haladó céljainak megvalósításában, hanem gyűlöltek minden olyan auctoritas/corps intermédiares-t, amely ellensúlyt biztosított az állam hatalmával szemben. A köztes tekintélyek, az akkori „társadalom” (communitas communitatis) mind a haladást hátráltatták. Így ezeknek veszniük kellett. Ezért és persze a „racionalitás” elsődlegessége miatt szervezték át az egész addig meglévő közigazgatási rendszert a forradalmárok, ezért vezettek be új naptárt, és ezért mészárolták le a vendée-i parasztokat.
A szekularizáció az erkölcsi immanenssé tételét jelenti, ily módon az erkölcs egyedüli mércéje is immanenssé vált, és a politika is — mely utóbbinak mindezek után saját magán kívül semmiféle ellenőrző tekintélye és mércéje nem maradt. Akik a szekularizációt ünneplik, azok — akarva vagy akaratlanul — a modern voluntarizmust és a totalitarizmus hajnalát ünneplik. Ugyan hogyan válhatott volna totálissá az államhatalom, ha van annak ellensúlyozó, azt ellenőrző tekintélye, egy másik hatalmi szerv? A haladóknak és a „liberális-konzervatívoknak” azt kellene igazolniuk, hogy a XX. század sajátos jelensége (a totalitarizmus) nem a szekularizációnak, demokratizációnak, individualista voluntarizmusnak volt (legalább részben) köszönhető, hanem annak ellenére következett be. Vagyis azt, hogy a hatalmi pluralizmus, a köztes tekintélyek és hagyományos közösségek erőszakos felszámolásának semmi köze nincs ahhoz, hogy az államhatalom egyeduralkodóvá és totálissá válhatott. Ez nagyjából akkora feladat, mint annak igazolására törekedni, hogy január elsején nem a megelőző estén elfogyasztott ipari mennyiségű szesz miatt sajog annyira a fejünk. Mindenesetre a bizonyítás terhe az övék.
A minden egyéni vágy kielégítésének igénye és az erre épített politika nem képes erkölcsi korlátot szabni e törekvéseknek. Ráadásul az immanens erkölcs mellett ezen vágyak a liberalizmusnak köszönhetően politikaiak lettek, és a modern politika elsősorban e vágyak kielégítésére törekvő kísérletet jelenti (milyen ironikus! A liberalizmus által a magánélet szférájába uralt „erkölcs” immáron a közpolitika legfontosabb alappillérévé vált). A „minden érték átértékelése” persze megtörtént: hebehurgya ifjak a szabad akarat keresztény tanítását Nietzsche nyomán valamiféle posztmodern akarat-kultuszként értelmezik, azaz a szabad akarat azt jelenti, hogy „azt csinálok, amit akarok”. A modernitás és a szekularizáció következtében a szabad akarat tana is átment tehát a modern mosodán, és az erkölcsi mérce, valamint a helyesről való tudás helyett immanens voluntarizmust jelent ma. De vajon mennyire szabad az, akit a vágyai uralnak?
Ám ha ez így van, mégis mi szab határt ezen vágyaknak? A többi vágy? Meddig? A „demokratikus procedúra” (akármit is jelentsen ez)? Egészen biztosan nem. Ennek a demokratikus, szekularizált, modern, haladó stb. vágy-politikának nincs külső korlátja. Önmagában és önmagáért létezik, és mivel semmilyen olyan erkölcsi és minőségi mércét nem talál maga körül, ami arra intené, hogy ő maga hibázhat, tévedhet, cselekedhet rosszul, ezért maximum az idő és az erőforrások végessége állhat az útjába. A modern tömegember nem lehet hibás, erkölcstelen, lúzer és sikertelen. A vágyak kiszolgálására irányuló szoclib “Provider State” lehet csak a hibás, amiért technikailag nem elég érett e feladatának ellátására. Ez azonban nem jelent menedékhelyet a zsarnokság elől. Az ellen nem véd.
A keresztény republikanizmus és az antik filozófia egyik legfontosabb felismerése, hogy a zsarnokságot nem arról ismerjük meg, hogy az embereknek nem jut enni, és nem engedélyezi nekik a zsarnoki kormányzat, hogy féktelen szexuális életet éljenek, hanem épp ennek ellenkezője igaz: a zsarnok az egyéni vágyak kielégétésével képes fenntartani a hatalmát, miközben a közerkölcsnek nyoma sincs — vagyis nyoma sincs annak, ami korlátozhatná a hatalmat. Ahogyan ezt Polányi Mihály megfogalmazta:
„A magánéleti nihilizmus alkalmassá teszi a tudatot a közéleti zsarnokság iránti behódolásra; és egy despotikus rendszer esetleg továbbra is eltűri a magánélet olyan korlátozatlan formáit, amelyeket egy közszabadságban élő másik társadalom megbélyegezne és száműzne. Sztálin alatt a magánszabadság köre tágabb volt, mint a viktoriánus Nagy-Britanniában, míg a közszabadság összehasonlíthatatlanul kevesebb volt.”
A szekularizált modern egyén által „szabadságként” értelmezett környezet lehet akár zsarnokság is, de tulajdonképpen neki tökmindegy. A Kádár-rendszer sem azoknak fájt, akiknek elég volt a kedveskomcsi mesterhármas (sör, virsli, balcsi). Menti-e ez a zsarnokságot?
PHJ,
VálaszTörlés"mi a keresztény republikanizmus egészen konkrétan szerinted? A Respublica Christiana? Avagy? "
Nagyjából igen. Konkrét személyekkel pölö Tocqueville, vagy a citált Polányi Misi.
Az immanens erkölcs protestáns gyökerei, hm... so-so. Tudja a fene. Egyesek szerint ha van is ilyen hatása, nem feltétlenül szándékos. Ezt máskor beszéljük meg szerintem, most nem akarom megbontani az anti-szekularista egységet:)))
PHJ,
VálaszTörlésSzerintem ez nagyjából a Szent Ágoston Civitas Dei-je. Ez a közéleti erények etikája nagyjából ehhez kapcsolhatja Tocqueville-t és Polányit. (Ez megint csak nem az államformáról szól - ha jól rémlik, az urak ezzel nemigen foglalkoztak, bár Polányinak az OMM eszménye volt nagyon rendben, de ez konkrétumra utal, nem államformára, absztrakt verzióban)
Hogy Webernek igaza volt-e, vagy sem, jó kérdés. Mindenesetre ő csak az "egyik" hatásként tartotta ezt számon sok egyéb mellett, és a Protestáns etika és a kapitalizmus szelleme mindössze erre reflektált. Továbbá úgy rémlik (nem most olvastam), hogy egy értelmezés révén lett kapitalizmus szelleme a proti etikából, és nem feltétlenül a helyes értelmezésből fakadóan.
Ezt meghagyom egy másik körnek;]
Civitas Dei: ez ugyebár monarchia... hiszen e Város: Istené, aki monarcha, nem pedig valamiféle egyenrangú szerződő fél. Ezért res publica-nak (legalábbis kiindulási szempontból) nemigen nevezhetnők. Pánczél úrnak ebben tehát igaza van.
VálaszTörlésA másik egy helyreigazítás (nem győzöm elégszer leírni): Nietzsche és a nietzsche-i voluntarizmus semmiképp sem értelmezhető át a mai ifjak liberalizmusává. A német titanizmus egy a liberalizmus erkölcsöket feloldó felfogásától erősen eltávolodó reakció volt, amely semmiképp sem egy lagymatag akarattalanságot vagy egy vágyak által uraltságot nevezett ki szabadságnak. Ezen a ponton azok értik félre a kérdést, akik ilyen szimpla liberálisként Nietzsche-t „előfutáruknak” nevezik. Nietzsche ezeket az embereket nem vállalta volna fel, nem atyja ezeknek. Akkor sem, ha emezek igazolást keresnek benne — és ha részletekben esetleg találnak is (hiszen aki kitartóan keres, bizonyára belefut majd olyan mondatokba, amelyek kiszakítva az egészből őt fogják alátámasztani).
Hogy aztán az efféle titanizmusban jelen van-e egy további „vágyak általi uraltság”, amely a közönségest felülhaladja, egy másik kérdés: de ez keresztény, vallásos emberekkel kapcsolatban is feltehető.
Loxon,
VálaszTörlésmondottam föntebb hogy a keresztény republikanizmus nem köztársaság-pártiságot takar. Ahogy általában az eszmetörténeti republikanizmus sem. Ez nem államforma melletti absztrakt kiállás, hanem bizonyos közéleti erények hangsúlyozása stb. Noch dazu, nem is volt mindegyik republikánus köztársaság-párti. Monarchisták is vótak köztük:)) Ezt próbáltam magyarázni múltkor PHJ-nak is.
N.-ről engem nem fog tudni meggyőzni:(( Bírálta a modernitást, meg az egalitarizmust (jó, de ki nem?), de ettől még amit kínál helyette, az nekem nem tecc:(( A posztmodern erőkultuszt én bizonyosan hozzá kötöm:(( Meg hát, aki aszondja, hogy már Szókratész elqrt valamit, hát... necces.
G. eszmetörténet és nem alkotmánytani értelemben használja a republikanizmust itt, ez nyilvánvaló: így republikánus nevezik némelyek az egyeduralkodó-párti Machiavellit, a monarchista Bodint, de republikánus volt Rousseau is. Lehet, egy posztot eccer ez is megérne.
VálaszTörlésAz immanens erkölcs semmiképpen nem protestáns (eredetű). Ahogyan azt itt G. lefesti, az leginkább Hobbes-nál kibontott epikureus erkölcsi gondolkodás (fájdalom-élvezet, nominalizmus), ami kétségtelenül a mai liberalizmusba bekerült. (Sajnos Hobbes egyéb gondolatai már nem.)
A lényeg az, amit Strauss jól látott meg Platónban, hogy a zsarnokság is a testi vágyak kielégítésén alapul - és ez a téma élt pl. a XVIII. századi francia, republikánus despotizmus kritikákban is, mint Montesquieu, Rousseau - miként a modern tömegdemokrácia. Akkor mi a különbség köztük? Van-e különbség?
És ha nem pusztán a formális szabadság elvételével, akkor mivel lehet a zsarnokságot megérteni? Szerintem a zsarnokság a Platón-Arisztotelész óta nem pusztán formális kategória, hanem tartalmi is: zsarnokság az, ami nem teszi lehetővé a jó életet. És független az egyéni választási szabadságtól és jóléttől, amiket minden politikai rendszer legfőbb mércéjévé tettek a modernista mozgalmak (libik-szocik). És lássuk be, a tömeg számára ezek vonzó ígéretek voltak és maradtak.
PHJ,
VálaszTörlésWeber szvsz. nem volt balos. Voltak reakciós bírálatai (Strauss, Voegelin), de a korabeli balhoz nemigen sorolható - a marxistákat kifejezetten nem szerette. Most az egy más kérdés, hogy racionalista-e volt. Ezen aztán jó sokat vitáznak a todósok. De én nem ártottam bele magam annyira:(((
Weber elméletével szemben elég sok minden megfogalmazódott már, de biztos utána lehet nézni - Sombart a zsidókkal kapcsolta össze a kapitalizmust, mondjuk M. Novak meg a katolikusokkal. Van választék:))
De továbbra is mondom, biztos_hogy_nem használom rosszul a fogalmat. Meg lehet kukkantani nyugodtan eszmetöris kézikönyvekben, elemzésekben, fityfenében. Ne ragadjunk bele ebbe az államforma mizériába, az eszmetörténeti republikanizmus NEM specifikusan államformák iránt elkötelezett irányzat, hanem mértékletességet, közéleti erényeket miegymást jelent - sokan ezért kötik Arisztotelészhez.Így az eszmetörténeti értelembenvett republikánus lehet akár alkotmányos monarchista is. Ezt pofázom:))
Mon Gabrilo,
VálaszTörlésNietzsche-ügyben: nem meggyőzni akarom, hanem kijavítani. Jelentős különbség. :>
Posztmodern erő-kultusz? Ezt most hallom először.
Ön szerint Szókratész tévedhetetlen volt? Hm. Én „platonista” vagyok, de azért olyasmit nem állítanék, hogy Szókratész minden egyes ujjmozdulata a helyén volt.
Ön egyszerűen csak karmos Nietzsche-vel kapcsolatban. Mással kapcsolatban is lehetne az, de N.-t pécézte ki. Miért nem inkább Adorno-t? Vagy mit tudom én.
Loxony,
VálaszTörlésEz azért visszapingnek nem túl erős:(( Adornot sem szeretem, és kicsit sem. De nem az újbal marhaságairól értekeztem - megtettem én azt másutt. Ezt számonkérni itten nem túl elegáns, szerintem:(
Másrészt pedig általában mindenkivel szemben karmos vagyok, akik bánccsák/bántották ezt az antik-keresztény nyugati bizbacot. Én ugyanis ezt szeretem:(( Tehát legyen az Adorno, vagy Nietzsche, ha attakolt a kereszténység és a nyugati hagyomány ellen, én biztosan nem fogok tapsikolni neki:(
Gabrilo,
VálaszTörlésÉn meg Nietzsche-t (is) szeretem, tehát ez visszapingnek nem volt túl erős.
Tapsikolást emlékezetem szerint nem vártam el, ezt rámtestálni, nos, az a nem elegáns.
Egyébként jól van? Mostanában keveset hallottam Magáról.
Loxony,
VálaszTörlésAnnyiban talán megegyezhetünk, hogy Nietzsche válasza a modernségre nem az enyém - és nem is túl reakciós. Ő dobta volna az egész görög-római/zsidó-keresztény cuccost. Nekem ez nem tecc, ennyi.
Egyébként megvagyok, köszönöm, csak épp csomó minden mással vagyok elfoglalva. Valószínűleg nem is fogok nagyon írogatni, csak ezzel tartoztam a Teakörnek, meg magamnak is:))
Gabrilo,
VálaszTörlésMaga csak írogasson azért.
Nietzsche
Kedves Nietzsche,
VálaszTörlésitt már előkerült a neve Heideggerrel együtt. Azért mert valaki nem szereti a tömegdemokráciát és a modernitást, még nem szeretjük feltétlen.
Maga elqurta. Ez a németes "lényeglátás"... hát... :(
Kedves Tölgy,
VálaszTörlésazért mert Maga nem szeret engem, én még szerethetem Magát.
Nietzsche
Kedves Nietzsche,
VálaszTörlésez meg a másik: én a lányokat szeretem.
ps Az hogy lehet, hogy egy platonista Nietzschét is csípi? Mert N szerint Szókratész qurta el, és azóta mindenki. Most akkor tiszta posztmodern van, és Szókratész kibékült Nietzschével valamelyik felhő sarkán?
Kedves Herr Tölgy,
VálaszTörlésMaga aztán nagy keresztény lehet, hogy még a szeretet fogalmát is nekem kell megmagyaráznom. Mondjuk akkor inkább így: kedvelem.
Plusz ha annyira odavan Szókratészért, nem eshetne kétségbe egy kis rózsaszín miatt, nem igaz? Vagy tán ezt a megbízhatatlan Loxont védi?
Képzelje, nem ismerem azt a szót, hogy posztmodern, ezt valahol tanítják esetleg? Az én koromban még nem volt ilyen.
Nietzsche
PHJ úr,
VálaszTörlésMaga valami olyasmit lát bele ebbe a keresztény republikanizmusba, ami nincs benne. "progresszíven gondolkodik a közjóról"? De kicsoda kérem? Tocqueville-re, vagy Polányira igaz ez? Nemá'!
Ráadásul van ennek keresztény meg nem-keresztény verziója: említett két úr keresztény volt, méghozzá katolikus, ezért a támaszuk az Egyház volt. De példának okáért H. Arendt nem volt katolikus, de ő is ennek az eszmetörténeti republikanizmusnak a képviselője (bár valahol olyat is olvastam róla, hogy neo-arisztoteliánus, amiben szintén van valami és a kettő egyáltalán nem zárja ki egymást, sőt!). Mondom, túl sokat nem kell belelátni, semmiféle "laboratóriumi" nincs benne: az antik és keresztény erkölcsfelfogáson alapul, Arisztotelész-Szent Tamás, fityfene. Közéleti erények, mértékletesség, stb. Legtöbbször - ahogy én vettem észre - nincs benne szó államformáról, "progresszív" gondolkodásról meg pláne.
Rousseau-t én kérem nem szeretem, Hobbes már érdekesebb téma. De vannak Hobbes-ban is kedves gondolatok egy konzerv számára, vö. Oakeshott. De ezt a Hobbes-témát beszélje meg Tölggyel:))))))))
Loxony,
VálaszTörlésa posztmodern olyan, mint a post mortem (a szerző halála után megjelent poszt valamely blogon). A posztmodern jelentése azt hiszem a modern poszt.
Most meg jön ezzel a keresztény pietas-szal meg charitas-szal. Tudja meg, hogy belőlem legalább két jezsuita kitelne.
„Most meg jön ezzel a keresztény pietas-szal meg charitas-szal.” Ki? Hol? Ja, már megint ez a post mortem Nietzsche csintalankodott a nevemben? Nézze el neki, mostanában alighanem sok jezsuitával találkozott. :>
VálaszTörlésL.