2010. február 17., szerda

Dies Cinerum

II. Orbán pápa 1091-ben rendelte el, hogy a papok minden keresztény homlokát hamuval kenjék meg ezen a napon. A templomban a mise után a pap az előző évi szentelt barka hamuját megszenteli, s azzal rajzolja a keresztet a hívek homlokára.




2 megjegyzés:

  1. Úgy látom, az interneten meglehetősen alulreprezentált az ünneppel kapcsolatos tudnivalók ismertetése.

    A Katolikus Lexikon szócikke sem túl informatív, leginkább általánosságok és liturgiatörténeti akcidenciák, valamint folklorisztikus profanizációk ismertetésénél ragad le. Értelmezéséről még nem olvastam.

    Lehetne azt mondani, hogy az értelmezés szemlélet dolga, és a lényeg benne van az általánosságokban, meg a liturgiában. Ez igaz, de a tapasztalat azt mutatja, hogy az „atomkor” átlagembere értelmezés nélkül és magától egyáltalán nem érdeklődik semmi iránt, és nem is fogja fel a jelentőségét semminek, nem hogy ezoterikus, de a legkülsőlegesebb konfesszionális szinten sem.

    Ha adnak számára értelmezéseket, azok is nagy eséllyel hidegen hagyják, de ez legalább a halvány esélyét megteremti arra, hogy felkeltse valami az érdeklődését.

    *

    A hamvazószerda (hivatalos latin egyházi nevén Feria Quarta Cinerum) elnevezései néhány európai típusnyelven:

    Ash Wednesday (The Day of Ashes), Aschermittwoch, Askonsdagen, Aswoensdag, Tuhkakeskiviikko, Ash Miðvikudagur, Mercoledì delle Ceneri, Mercredi des Cendres, Miércoles de ceniza, Pepelnica (ili Čista srijeda), Popielec / Środa Popielcowa (staropolska Wstępna Środa).

    VálaszTörlés
  2. Egy ilyen poszt hivatása nem az lenne, hogy egy az atomkor átlagemberének értelmezést adjon, az atomkor nemátlagemberének meg érdekességet a jeles nap saját értelmezéséről?

    VálaszTörlés

Imago animi sermo est (Seneca)